Wednesday, October 01, 2008

ramadhan

tingkat dua bas double decker
tadi sebelah ada tetamu tapi entah apa berlaku
tetamu tak muncul lepas bas berenti rehat ambil waktu
bas meluncur atas jalan luas
mungkin dulu tak terlintas akal
mungkin ini hasil asal
yang kini entah sejarah entah sampah
aku antara sibuk isi karang puisi dalam
perut bernyanyi kosong
maklum musafir ketika hari-hari bulan puasa
sebentar tadi baru lepas jentera besi penuh isi.
dan aku pasti aku masih di kawasan berhampiran
asal darah aku tumpah
lontar pandang jauh ke luar
aku lihat awan lihat langit lihat alam
entah kenapa hati redup antara waktu aku pandang
dan matahari jatuh tukar bulan
menonon semut besi berlainan warna bertukar ganti
sambil telinga harung segala kata anak muda
tempoh masih jauh masih awal jalan aku
masih banyak hadiah tuhan untuk aku simpan dalam hati
bila sampai semua sudah bertukar ganti
dan aku yang tak berhati
sambung hidup macam biasa
sampai waktu diri datang dan aku juga hidup kembali.

No comments: