Monday, April 28, 2008

alam

aku yang terpasung di dalam
bilik kayu kecil bertemankan papan-papan tua
beralaskan permaidani usang
sambil mendengar sang anai-anai bernyanyi
seperti mengejek aku yang berkhalwat keseorangan
antara jasad dan minda.
bunyi pusing kipas..
ketuk-ketuk solo pensil aku..
batuk-batuk kecil yang mengantuk
sudah cukup memberitahu..
namun bukan semua aku terpasung.
fikiran masih bebas.
walau badan enggan gerak, kaku seribu batu.
tapi aku biarkan akal bebas menerawang.
menjelajah di setiap hijau rumpun disatukan Tuhan.
menjejak pasir-pasir pantai yang putih.
seperti aku yang mungkin ke syurga.
mendengar seru ombak yang sopan menghentak
badai sambil pantai senyum berbisik
pendengaran aku.
hujan yang rintik
semakin rakus membasahi kudus aku.
senyum-senyum awan yang seakan merahmati
perjalananku kali ini...
perlahan jasad aku mendengus..."cantik kau awan".

No comments: